יוני שמיל עו"ד

יוני שמיל, משרד עורכי דין וגישור

הליכי גירושין של עובדי הייטק
צרו קשר

הליכי גירושין של עובדי הייטק

תחום ההייטק מאופיין מצד אחד במשכורות גבוהות, בונוסים, אופציות, לעתים אקזיט ועוד, כאשר מהצד השני ניתן לראות כי מדובר בעובדים שעובדים שעות רבות, עובדים אשר נעדרים מביתם עקב נסיעות לחוץ לארץ ועוד.

“גירושי הייטק” סבוכים, מאחר וכאשר מוגש תיק גירושין, הכולל בתוכו את נושא הפירוק שיתוף, יש צורך לחשב את ערכו האמיתי של אותו עובד/עובדת מבחינת הזכויות/אופציות/ בונוסים, מוניטין אישי וכדומה. יכול להיות שמדובר בזכויות אשר אינן גלויים לעין, זכויות אשר יצאו לאור רק לאחר הגירושין, ולכן יכולת הערכת השווי של האופציות לדוגמא, הינה משימה קשה, שכן לא ניתן לדעת השווי העתידי ואם בכלל.

באופן כללי בית המשפט/בית הדין הרבני יבצע הערכה של כל הזכויות ויחלק אותן בין בני הזוג, אך לעתים ישנה בעיה בכל הנוגע למימוש אופציות ו/או קבלת בונוסים, שכן ברגע הגירושין/הפירוק, לא תמיד ניתן לדעת מה יהיה גובה הבונוס ו/או שווי האופציה בעת מימושה,
לכן, כאשר עורכים הסכם גירושין, מציינים כי הצד השני יהיה זכאי למחצית הבונוס/שווי אופציה, בעת מימושה העתידי, כאשר העובד/עובדת יודיעי לבן/בת הזוג על קבלת הבונוס/מימוש האופציה, ואז להעביר את החלק המגיע.

יכול להיות גם שלעתים הצדדים עצמם מחליטים כי בן/בת הזוג תקבל סכום כלשהוא בעת הפירוק, וזאת על מנת שלא להמתין למימוש האופציה או קבלת הבונוס (כאשר כמובן שיש בכך סיכון שכן יכול והבונוס לא יתקבל או יהיה נמוך מהמצופה, וכן שהאופציה לא תתממש, ואז העובד/ת מעבירים חלק נוסף על סמך קבלה עתידית שאולי כאמור, ולא תתממש).

אופציות סמויות

במאמר מוסגר יצויין כי ישנם עובדים/עובדות הייטק אשר במסגרת ההסכם האישי שלהם, חותמים כי הם מקבלים אופציות סמויות. כמובן שמי שלא צד להסכם אינו יודע על אותם אופציות, ויש לגלות נושא זה (הכוונה האם העובד/עובדת קיבלו אופציות סמויות), ולאחר מכן עולה שוב הבעיה של שווי אותן אופציות ותהייה בנוגע לשווי העתידי.

ההבדל המשמעותי ביותר בין גירושין “רגילים” לבין גירושי “הייטק” הינו העובדה כי בגירושין “רגילים”, ה”נכסים” של הצדדים הינם נכסים ידועיים כגון: נכס, כסף, חסכונות, קופות גמל וכדומה, בעוד שבגירושי “הייטק”, ישנם “נכסים” שלא ניתן לממש בעת הפירוק כגון: אופציות, בונוסים, אקזיט וכדומה, כאשר ישנו קושי גם בהערכת שווי “הנכסים” הללו כאמור.

נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון הינה הנקודה בדבר משך זמן העבודה בהייטק, כאשר הכוונה הינה כי במרבית החברות, עובד מעל גיל מסויים שמפוטר, אינו יכול למצוא עבודה בתחום ההיטק, ולכן יש לקחת בחשבון גם נושא זה בעת איזון הזכויות של נכסי הקריירה של עובד/ת ההייטק.
יכול להיות מצב שבו עובד/ת הייטק אשר משלם/מעביר סכום גדול יותר לבן/בת הזוג בפירוק השיתוף בהתחשב בשכרו, יסיים את עבודתו ויתחיל קריירה חדשה בשכר נמוך, ולכן המשמעות הינה הפסד כספי במועד הפירוק, ולכן יש צורך לבדוק היטב נושא זה.

יש כמובן הבדל בייצוג, זאת אומרת ייצוג של עובד/עובדת הייטק, או בן/בת הזוג, שכן אם נערך הסכם גירושין, יש לשים לב עקרונות חשובים בהסכם לדוגמא:

הסכם לטובת עובד הייטק:

  • דמי המזונות יישארו קבועים ולא ייעלו עם השכר.
  • חלוקת הרכוש הינה סופית ומוחלטת, חלוקה של כל הרכוש.
  • אופציות יאוזנו למול הרכוש “הנזיל” כיום.

הסכם לטובת בן הזוג של עובד הייטק:

  • דמי המזונות יעלו בהתאם לשכר העובד.
  • חלוקת הרכוש לא תהיה סופית ומוחלטת, שכן במידה ויתגלה רכוש פיזי בעתיד, אשר רלוונטי לתקופת החיים המשותפת של הצדדים (מימוש אופציה/קבלת בונוס), הוא יחולק שווה בשווה.
  • אופציות יוחלקו עם מימושן.

חשוב לציין כי מאמר זה הינו חלק מ”סודות הגירושין של עובדי הייטק”, שכן לא ניתן לחשוף את הכל, במיוחד לא כאשר עובדי ועובדות הייטק ובני/בנות הזוג מיוצגים על ידי המשרד, כאשר ברור כי גם “בגירושים רגילים” כמו “גירושי הייטק” הנסיבות השונות של כל זוג וזוג מביאות תוצאות שונות.

ברגע שהחלטת להתגרש, יש להיוועץ עם עו”ד המתמחה בדיני משפחה ובקיא בתחום ההייטק, וזאת מאחר ויש חשיבות אף לערכאה השיפוטית – בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, לצורך ניהול ההליך, שלא לדבר על ביצוע פעולות בשטח להבטיח את הזכויות.

חשוב לציין כי מלבד נושא של פירוק שיתוף, בית המשפט/בית הדין יכול לדון גם בנושא: משמורת – הסדרי ראייה – מזונות ילדים – מזונות אישה – כתובה.

לסיכום, יש חשיבות בפניה לעורך דין לענייני גירושין הבקיא בתחום ההייטק, בין אם את/ה עובד הייטק ובין אם בן/בת זוגך הינו כזה, וזאת במטרה לתכנן היטב את ההליכים והמהלכים המשפטיים במטרה למצות ולשמור על הזכויות המגיעות לך ככל שניתן בנסיבות המקרה.

דילוג לתוכן