יוני שמיל עו"ד

יוני שמיל, משרד עורכי דין וגישור

ייפוי כוח מתמשך
צרו קשר

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לכל אדם מעל גיל 18, לקבוע מי יטפל בו בעתיד, כאשר הוא לא יוכל לטפל בעצמו, וכן כיצד יטופלו ענייניו בעתיד.
ייפוי כוח מתמשך מחליף את כל נושא האפוטרופוס, כאשר במקרה של ייפוי כוח מתמשך, האדם שמייפה את כוחו, יודע בדיוק מי ידאג לו בעתיד, ויכול אף לקבוע פעולות שייעשו בעתיד.
למעשה, כל אדם שרוצה לקבוע מראש מי יהיה האדם/ מספר האנשים, שיקבלו את ההחלטות בשמו, יוכל לחתום על ייפוי כח מתמשך.
האדם שחותם כאמור, חייב להבין את המשמעות של החתימה על ייפוי כוח מתמשך.

החתימה על ייפוי כוח מתמשך:

חשוב לדעת, כי רק עורך דין אשר עבר הכשרה מיוחדת, והוסמך כדין על ידי האפוטרופוס הכללי, יכול לערוך את הייפוי כח. בנוסף, עורך דין לא יכול לערוך ייפוי כח מתמשך כאשר יש לו עניין אישי בייפוי כח.
האדם שממנה אדם אחר, רשאי לציין בייפוי הכוח המתמשך הנחיות מקדימות ,אשר המשמעות שלהן הינה מה ייעשה בעתיד כאשר הייפוי כוח ייכנס לתוקף כגון: לבלות בהצגות עם המייפה כח, לעבור לבית אבות או לא, ליתן מתנות חתונה וכדומה.
בייפוי הכוח, הממנה יפרט באיזה עניין הוא יסמיך את מיופה הכוח לפעול בשמו: בעניינים רכושיים, בעניינים אישיים (יכול בעניינים אלו, לא כולל עניינים רפואיים, ובעניינים רפואיים. (אפשר כמובן להסמיך בכל העניינים כולם).
האדם הממנה בייפוי כח מאשר כי הוא מבין את משמעות הייפוי כח, וכי החתימה שלו על גבי המסמך לא נעשית עקב לחץ וכדומה.
כאשר עורך הדין עורך ייפוי כח מתמשך, הוא יסביר לגבי החלופות הקיימות.

לאחר החתימה, יפקיד עורך הדין את הייפוי כח במערכת משרד המשפטים, ואז ישלח את ייפוי הכוח המקורי בדואר למשרדי האפוטרופוס הרשמי, כאשר לחילופין, יכול האדם הממנה להפקיד את הייפוי כח במסירה אישית במשרד האפוטרופוס הכללי במחוז הרלוונטי בו הוא נמצא.
בתום הטיפול בבקשה אצל האפוטרופוס הכללי, תישלח הודעה לאדם הממנה והעתק לעורך דין שערך את הייפוי כח, המאשרת או דוחה את הבקשה להפקדה.
ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף כאשר האדם הממנה לא יהיה מסוגל להבין יותר בנושא שלשמו הוא נתן את ייפוי הכוח.

ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לבין אפוטרופוס:

עד לתיקון חוק הכשרות המשפטית, אדם אשר היה רוצה למנות לעצמו אפוטרופוס, או שביהמ”ש היה ממנה לאדם אפוטרופוס, הדבר היה מורכב מהליך משפטי (לעתים לא פשוט), כאשר מלבד העלות הגבוהה שהייתה לעתים, והתנגדויות רבות (לאור התנגדויות קרובי המשפחה, בתי המשפט היו ממנים חברות כאפוטרופסים), האפוטרופוס שמונה היה חייב לדווח ולהגיש דוחות לאפוטרופוס הכללי, כאשר כעת, יכול האדם (מעל גיל 18), לחתום על ייפוי כח מתמשך, כאשר הוא מחליט מי יחליט עבורו בעתיד וכן גם מה ייעשה, כאשר אותו אדם לא יכול עוד לטפל בעצמו בענייניו הרכושים או בנוגע למצבו הרפואי.

היתרון המשמעותי במיוחד של ייפוי הכוח המתמשך הוא שהוא מבוסס על בחירה אישית של הממנה, ולא שבית המשפט בוחר עבורו מי שיקבל עבורו החלטות בעתיד.

דילוג לתוכן